Get In Touch
Gamle Forusveien 20 4033 Stavanger
alex@feelin.no
+47 46 415 415
Back

Brandplatfform

Mer enn bare en logo: slik skaper du kjærlighet til merkevaren din

Du har sikkert lagt merke til at bedrifter med like produkter oppnår ulik suksess blant forbrukerne. Det virker som om alt er likt – fra produktet til målgruppen og markedsføringsverktøyene, men salgsnivåene er radikalt forskjellige. Hemmeligheten? Merkevareplattformen.

Tenk på merkevaren din som din bedrifts personlighet. Hva heter den? Hvilke klær har den på seg? Hvordan snakker den med kunder? Hvilke verdier og livsprinsipper har den? Hvem er vennene dens?

Samsung og Apple produserer teknisk sett det samme produktet, men de ville svart helt forskjellig på disse spørsmålene.

En merkevareplattform er essensen av ditt firma – en beskrivelse av unike egenskaper og en samling av visuelle, imagebyggende og markedsføringsmessige elementer. Den er en markedsføringsdokument som definerer merkevarens attributter, misjon og overordnede ide, og dens verdi for målgruppen. Den utgjør fundamentet for hvordan forbrukerne oppfatter merkevaren.

Hva gir en merkevareplattform til bedriften?

Målet for enhver bedrift er profitt. En merkevareplattform formidler gjennom mening, følelser og rasjonelle fordeler hvorfor kunder skal velge deg fremfor konkurrentene, og dette påvirker direkte salg. Det hjelper også med å:

– Effektivt fordele ressurser til markedsføring.
– Sikre at teamet jobber mot felles mål og standarder.
– Veilede vanskelige beslutninger ved å referere til ideologien.
– Effektivt skalere virksomheten.
– Beskytte produktet mot markedssvingninger.

En merkevareplattform inneholder:

– Misjon: Merkets essens eller dets bidrag til samfunnet.
– Verdier: Egenskapene som tiltrekker kunder.
– Arketype: Merkets image i forbrukerens øyne.
– Tone of Voice: Hvordan merket kommuniserer.
– Fordeler: Unike egenskaper som skiller det fra konkurrenter.
– RTB (Reason to Believe): Beviset på produktets verdi.

Merkevareplattformen er ditt firma sitt håndtrykk – det første inntrykket. Forestill deg hvor mye mer suksessfulle bedrifter kunne være hvis hver markedsføringsstrategi, produkt eller kampanje ble oppfattet som en del av en definert ideologi. Folk kjøper ikke bare produkter – de kjøper følelser og historier.

Rolls Royce, Nike, Coca-Cola – disse navnene vekker ikke bare tanker om produktets fordeler, men også om kundens selvfølelse ved å eie produktet, selskapets historie og dets budskap til målgruppen.

admin
admin

This website stores cookies on your computer. Cookie Policy